Науково-методична діяльність

  "...треба так перебудувати навчально-виховний процес, щоб учні не були пасивним об'єктом, щоб вони брали активну участь у ньому під керівництвом педагогів. Школа мусить стати для них маленькою Батьківщиною, яку вони люблять і честю якої вони дорожать, яку вони разом з педагогами розбудовують."

     В.Кремінь. Веління часу: Плекати національну гордість у молоді 

 

Презентація досвіду Михальчука С.М.

 

Тема досвіду: «Створення патріотичного середовища в предметно-практичній діяльності викладача Захисту Вітчизни як основа пробудження національної свідомості та формування громадянських почуттів»

 

Автор досвіду: Михальчук Сергій Миколайович, викладач предмету «Захист Вітчизни» Черняхівської гімназії Житомирської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист

 

Актуальність досвіду: Останні події в нашій країні зайвий раз свідчать, що формування громадянської позиції і патріотизму як найважливіших духовно-моральних і соціальних цінностей конче необхідне суспільству та державі. Необхідність роботи у цьому напрямку довело саме життя. В контексті нових викликів задля консолідації суспільства необхідно радикально змінювати та удосконалювати зміст військової освіти, військово-патріотичного виховання, наповнити їх культурно-історичними надбаннями українського народу, досягненнями сучасної військової науки, досвідом бойової підготовки військ, інноваційними технологіями навчання, які сприятимуть пробудженню національної свідомості та формуванню в учнів громадянських почуттів. Тому тема досвіду є актуальною.

 

 

   В організації виховної роботи освітнього закладу військово-патріотичне виховання завжди мало пріоритетний характер і розглядалося як одна з умов зміцнення обороноздатності держави.

   Основними документами у сфері освітньої політики щодо військово-патріотичного виховання є Закон України «Про загальний військовий обов’язок і військову службу» від 25 березня 1992 року №2232-ХІІ зі змінами, внесеними Законом України від 17.03.2005 р. №2490-15, «Концепція допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді», схвалена Указом Президента України від 25.10.2002 р. №948/2002, «Концепція національно-патріотичного виховання молоді», затверджена спільним наказом Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства оборони, Міністерства культури і туризму, Міністерства освіти і науки від 27.10.2009 №3754/981/538/493, "Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді" (Наказ МОН № 641 від 16.05.2015), "Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки" (Указ Президента України № 580/2015 від 13.10.15 року). В них вказано на роль і місце патріотичного виховання у підготовці громадян до військової служби, у вихованні громадянина-патріота та рекомендовано посилити дану роботу на уроках гуманітарного циклу, а також в гуртках, секціях і клубах військово-патріотичного напрямку.

   Система виховної роботи Черняхівської гімназії Житомирської області по військово-патріотичному вихованню учнівської молоді охоплює різні напрямки та широкий спектр заходів. Як викладач предмету «Захист Вітчизни», тісно співпрацюю з заступником директора з виховної роботи, класними керівниками, вчителями-предметниками при плануванні та проведенні місячників до Дня Перемоги, до Дня Збройних Сил України, Цивільного захисту. В рамках місячників організовуються зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, святкові лінійки, участь у святкуванні Дня Перемоги у гімназії та рідному містечку, години спілкування, прибирання братських могил та інші заходи, в яких беруть участь гімназисти, - це те, що повинно пробуджувати і пробуджує у школярів високе почуття патріотизму, допомагає учням визначитись, чому їх клас, гімназія, вулиця, містечко – найкращі, а родина та країна – найдорожчі.

   Щорічно у травні проводяться навчально-польові збори та військово-спортивне свято, які підсумовують вивчення курсу  «Захист Вітчизни». Вони є випробовуванням рівня сформованості вмінь та навичок учнів, набутих при  вивченні всіх розділів  програми  з допризовної підготовки.

   Однією з ефективних форм військово-патріотичного виховання є залучення учнів до участі у гуртках та клубах, головним змістом діяльності яких є виховання учнів патріотами своєї Вітчизни; розвиток умінь та навичок, які дають можливість вижити у сучасному світі; підготовка підлітків до служби, у тому числі і військової, на благо своєї Батьківщини.

   У Черняхівській гімназії вже 11 років поспіль діє гурток військово-патріотичного спрямування «Гарт». Гуртком охоплено учнів 9-11 класів. Програма гуртка передбачає різнопланову діяльність за розділами «Загальновійськова підготовка», «Прикладна фізична підготовка», «Основи цивільного захисту», «Краєзнавча підготовка», «Вогнева підготовка» тощо. З точки зору вимог сучасної педагогіки, діяльність гуртка побудована на засадах особистісно-орієнтованого навчання та виховання, метою якого є розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей кожної дитини, максимального виявлення та ініціювання її індивідуального досвіду, пізнання себе, самовизначення та самореалізації. Програма «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджена наказом №1243 Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 року передбачає формування в учнів ціннісних ставлень до суспільства і держави, до самої себе, інших людей, через залучення до різних форм творчої та суспільно корисної діяльності.

   Отже, виходячи з вищезазначеного, метою роботи гуртка «Гарт» є:

- формування почуття національної гордості, патріотизму, поваги до історичного минулого та духовних цінностей українського народу;

-сприяння виробленню в учнів високого рівня організованості, відповідальності за доручену справу, самодисципліни;

-зміцнення фізичного та морального здоров’я учнів, відсутність шкідливих звичок;

-розвиток інтересу до військових професій, високого рівня внутрішньої мотивації до військової служби;

-залучення сучасної молоді до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької роботи;

-розширення знань учнів з історії рідного краю, починаючи з перших днів Великої Вітчизняної війни, в період окупації Черняхівщини німецько-фашистськими загарбниками та її визволення;

-залучення учнів до формування, збереження та раціонального використання Музейного фонду України;

-вивчення, охорона та збереження пам’яток історії рідного краю;

-проведення культурно-освітньої роботи серед учнів гімназії, батьків, молоді та громадськості містечка та Черняхівського району.

  Робота гуртка не відповідатиме всім критеріям оцінки ефективності без діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходу і впровадження інноваційних технологій в навчальний процес, без урізноманітнення форм та методів роботи і врахування вікових особливостей учнів та регіональних особливостей населеного пункту. Крім того, велику роль відіграє особистість керівника гуртка, його, професійні та морально-ділові якості, креативність, адже лише творча особистість вчителя здатна сформувати інноваційну особистість учня. Тому і намагаюсь користуватися цими принципами у своїй роботі.

   Підвищенню ефективності роботи гуртка сприяє застосування інформаційно-комунікаційних технологій на його заняттях, а зрештою, й формує  інформаційну компетентність учнів. ІКТ відіграють важливу роль у підвищенні зацікавленості гімназистів, забезпечують конкретність сприйняття матеріалу і дозволяють розвивати та підтримувати у дітей активність та самостійність. В навчальному кабінеті захисту Вітчизни створено відеотеку  фільмів, роликів, аудіо- та відеозаписів, поповнювачами якої часто є самі гуртківці. Сьогодні не обов’язково звертатися особисто чи купувати в магазині різноманітні матеріали для роботи, їх можна знайти в Інтернеті на сайтах військових навчальних закладів, Міністерства оборони, на сайті-відеохостингу YouTube.

   Одним з напрямків підвищення ефективності роботи  гуртків військово-патріотичного спрямування у формуванні патріотичної особистості є залучення до їх роботи батьків учнів. Так, на засідання гуртка, яке проводиться у формі круглого столу, відвертої розмови, тематичного діалогу, дебатів, відкритої кафедри тощо, до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав (15 лютого), з інших нагод запрошую батьків учнів, які брали участь у бойових діях на території інших держав: Опанасюк Петро Миколайович, Оханський Леонід Іванович, Жовтовський Леонід Євдокимович, Волинець Віктор Станіславович. Вони приносять фотоальбоми, нагороди, іменну зброю, а найголовніше – життєві історії. Живе спілкування з людьми, які пройшли через війну, вартує сотень сторінок прочитаних книг.

   При плануванні роботи гуртка не залишаю поза увагою екскурсії до військових частин, які завжди викликають неабияку цікавість у дітей. Однією з останніх була екскурсія до Житомирського окремого 95 аеромобільного батальйону у листопаді 2013 року. Гуртківців там зустріли дуже гостинно, розповіли про різні види зброї, показали, як працює новітня техніка, що стоїть на варті нашого мирного життя. Учням також показали практичне заняття – тренування по визволенню заручників, патрулювання міста із застосуванням вогнепальної зброї та гармат бронетранспортерів, ведення вогню з автомата  з різних положень: стоячи, з коліна, на бігу, лежачи. Вразили дітей і спеціальні тренажери, на яких десантники готуються до стрибків з парашутом. Гуртківці побували і навчальних класах, у яких десантники набувають теоретичних знань з військової справи, а також вивчають іноземну мову, а саме англійську, адже військовослужбовці цього батальйону брали і досі беруть участь у різних миротворчих операціях: у Лівані, Іраку, С’єра-Леоне, Косово, Ліберії, Македонії. А від миротворчих сил ООН наш аеромобільний батальйон отримав тренувальні комп’ютерні програми, бойове спорядження та спеціальний автомобіль, який може вести бойові дії не тільки на землі, а й у воді. Екскурсія сподобалась усім, про що діти й написали до місцевої газети «Нове життя», з якою тісно співпрацює адміністрація, педагогічний та учнівський колективи нашої гімназії, а члени гуртка є активними її дописувачами. Микола Сташук, учень 11-Б класу у газетній статті підвів підсумок: «Напевно, хтось із моїх однокласників в майбутньому пов’яже своє життя з військовою службою. Я ще не визначився щодо моєї майбутньої професії, але знаю одне: ким би в житті ти не став, завжди повинен залишатися справжнім чоловіком, вміти захистити свою родину та Батьківщину».

   І дотепер учні згадують саме ту екскурсію, зважаючи на те, що зараз наші десантники беруть участь у антитерористичній операції на Сході країни. Діти з гордістю передають молодшим членам гуртка, іншим учням гімназії, що вони бачили на власні очі, як потрібно воювати. Діти отримали не тільки позитивні враження, а й неоціненний досвід. Така форма проведення занять гуртка дає змогу учням побачити армію такою, якою вона є, і віддати належну шану всім, хто в ній служить – від солдата до генерала. До того ж, важливим аспектом цієї роботи є професійна орієнтація молоді, пропаганда служби у лавах Збройних Сил України.

   Крім участі гімназистів 9 травня в урочистостях до Дня Перемоги, традиційно щороку напередодні цього свята ввечері, 8 травня, о 21 годині проходить Похід скорботи, організований мною спільно із заступником директора з виховної роботи та класними керівниками. У ньому беруть участь не тільки члени гуртка, а й учні 10-11 класів, і бажаючих, до речі, щороку завжди багато. Похід скорботи вже давно став подією для всього нашого містечка. Похід скорботи проходить від гімназії центральною вулицею Черняхова до Меморіалу Слави та Пам’ятника скорботній матері, до яких учні покладають квіти і вшановують пам’ять загиблих хвилиною мовчання. До учнівського та педагогічного колективів приєднуються  представники Черняхівської районної державної адміністрації, установ та підприємств містечка, батьки з дітьми, бабусі та дідусі з онуками, молодь. Це справді масова акція, зворушливе видовище, на яке ніхто нікого не зобов’язує приходити – люди йдуть самі, щоб віддати шану полеглим у боях солдатам Великої Вітчизняної. Похід став символом єдності жителів Черняхова, їх громадянської позиції. Такою співпрацею гімназії, батьків, громадськості скріплюється дух та єдність нації.

   Так як наша гімназія є опорним освітнім закладом Черняхівського освітнього округу та взагалі всього Черняхівського району, гурток «Гарт» є лідером, центральною керівною ланкою у військово-патріотичному вихованні учнів і активно співпрацює з такими ж гуртками військово-патріотичного спрямування, які діють у інших навчальних закладах. Ця співпраця полягає у обміні досвідом, консультаціях з приводу планування роботи, екскурсій до гімназійного Музею бойової слави, проведенні спільних заходів та засідань. У Черняхівській гімназії завжди цікаво проходило свято-змагання з військово-прикладних видів спорту «Батьківщину-матір умій захищати», присвячене Дню Збройних Сил України, на якому юнаки демонструють свої уміння у перенесенні потерпілого, у перетягуванні каната, ходити на ходулях, влучати в ціль. Традиційно ці змагання проводжу між збірними командами 10-х та 11-х класів, і щороку інтерес до них не згасає, оскільки ведеться вперта боротьба за лідерство між командами, і у цій боротьбі традиційно перемагають одинадцятикласники. А ось у 2013-2014 навчальному році на такому святі-змаганні представництво команд досягло освітнього округу: до проведення традиційного свята долучилися й команди Андріївської ЗОШ І-ІІІ ступенів та Троковицького природничо-екологічного ліцею. Хоча у впертій боротьбі наші гімназисти й поступилися першим місцем учням Андріївської школи, враження від змагань це не зіпсувало. Сподіваємось, що наступного року до нас приєднаються команди й інших навчальних закладів Черняхівського освітнього округу і конкуренція стане ще жорсткішою. Дух змагання підвищує мотивацію учнів до занять спортом, формує у них компетентність особистісного самовдосконалення, що є необхідною рисою захисника Вітчизни.

   Програмою гуртка передбачені години прикладної фізичної підготовки , під час яких гуртківці мають змогу гартуватися фізично, випробувати свої сили у військовому семибор’ї. Як наслідок такої роботи, команда Черняхівської гімназії вже кілька років поспіль займає призові місця  в обласних спортивних іграх серед допризовної молоді з військово – прикладних видів спорту, у 2008 році учні гімназії Корбут Володимир та Крисюк Олександр стали учасниками збірної команди Житомирської області на Всеукраїнській спартакіаді, яка проходила в місті Львів; у 2013 році учень 10 класу Якубов Рустам у складі збірної області брав участь у Всеукраїнській спартакіаді допризовної молоді у місті Одеса. Участь у змаганнях такого рівня  ще більше мотивують учнів на фізичне і духовне самовдосконалення.

   Для вшанування пам’яті про героїв Великої Вітчизняної війни, виховання почуття любові до рідного краю, облаштування та впорядкування поховань та братських могил на території району у 2004 році мною разом з вчителем історії Черняхівської гімназії Кушніренком Андрієм Васильовичем для гуртківців був організований велосипедний пробіг по місцях бойової слави Черняхівщини «Дорогами пам’яті». За ці 11 років, що минули з часу першої спроби, розроблено 10 маршрутів, відбулося 14 велопробігів, членами гуртка різних поколінь пройдено понад 800 кілометрів доріг Черняхівщини. Завдяки гуртківцям-учасникам велопробігів у 2005 році відновив свою роботу Музей бойової слави Черняхівської гімназії, у якому були зібрані по крихті декількома поколіннями наших учнів, вчителів історії, захисту Вітчизни унікальні матеріали. Результати пошукової роботи гуртківців сприяли поповненню фонду Музею, стали поштовхом для нових форм організації військово-патріотичного виховання. Рада Музею запрацювала по-новому з Асоціацією учнівської молоді гімназії. Їх поєднали спільні плани, ідеї, задуми. Коло прихильників пошукової роботи розширилося, активізувалися міжпредметні зв’язки. Випускники гімназії приходять на вечори зустрічі, просто у гімназію в гості і обов’язково навідуються до Музею, завжди цікавляться, що нового з’явилося у ньому. З гордістю ми можемо сказати, що наш Музей бойової слави – найкращий у Черняхівському районі. Він має досить пристойний для школи з маленького містечка фонд. Музей став осередком просвітницької, військово-патріотичної роботи гімназії, Черняхівського освітнього округу і всього Черняхівського району. У ньому проходять виховні заходи, екскурсії для учнів гімназії та шкіл району, гостей, батьків, громадськості, які проводять гуртківці-члени лекторської групи, а зібраний матеріал використовують учасники навчально-виховного процесу під час проведення уроків, годин спілкування, науково-практичних конференцій, у роботі філії «Едельвейс» Малої академії наук. У 2010 році робота Музею була відзначена Грамотою Міністерства освіти і науки України,  Українського Державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді як переможець Всеукраїнського огляду музеїв історичного профілю навчальних закладів, Грамотою Управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації як переможець ІІ етапу  Всеукраїнської історико-краєзнавчої акції учнівської та студентської молоді «Шляхами подвигу і слави», а також  у 2015 році Грамотою Управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації за ІІ місце у обласному етапі Всеукраїнської історико-краєзнавчої акції учнівської та студентської молоді «А ми тую славу збережемо».

   Маршрути велопробігів охопили практично всю територію Черняхівського району. Ось, наприклад, останні з них:

  • смт Черняхів – с.Високе – с.Забріддя – с.Щеніїв – cмт Черняхів до поховань Героїв Радянського Союзу Дмитра Івановича Плакідіна (с.Високе) та Йосипа Митрофановича Поліщука (с. Щеніїв).  Загальна протяжність велопробігу – близько 45 км.
  • смт Черняхів – с.Стирти – с.Федорівка – с.Видибор – с.Ганнопіль – cмт Черняхів до могили Героя Радянського Союзу Юрія Володимировича Тварковського (с.Ганнопіль). Загальна протяжність – біля 68 км.
  • до місця загибелі Героя Радянського Союзу Івана Степановича Саєнка (с. Піщанка) та Героя Радянського Союзу, уродженця с.Троковичі Бакалова Михайла Ілліча по маршруту смт  Черняхів -  с.В.Горбаша – с. Троковичі – с.Піщанка – с.Зороків – с.Клітище – cмт Черняхів. Загальна протяжність – близько 60 км.
  • Черняхів – Клітище – Крученець – Славів – Селянщина – Мокренщина – Черняхів до обеліска та місця загибелі десанта капітана Творогова. Загальна протяжність  - 52 км.

   Що дають велопробіги дітям? Звичайно, не можна заперечувати важливості теоретичних занять гуртка, але такі, так би мовити, виїзні, активні, форми роботи з застосуванням технології організації групової навчальної діяльності та колективного творчого виховання більше згуртовують учнів, виховують у них «почуття ліктя», взаємодопомоги, вчать орієнтуватися на місцевості, розвивають силу та витривалість, адже не так легко, особливо дівчаткам, проїхати на велосипеді достатньо велику відстань, впорядкувати та покласти квіти до могил загиблих воїнів, зустрітися з мешканцями сіл, навчитися брати інтерв’ю та збирати різноманітні документи, речові свідоцтва воєнної доби, картографічні матеріали, фотодокументи, нагороди, епістолярій тощо; побувати в місцевих музеях бойової слави, поділитися своїм досвідом, перейняти щось цікаве і корисне для себе ( ми називаємо такий вид роботи мобільним консультаційним пунктом), обов’язково під час привалу поїсти  «солдатської каші», яка смачно пахне димом від вогнища, і навіть, як було не раз, провести товариську зустріч з футболу з місцевими школярами. Звичайно, такі велопробіги планую на весь день, заздалегідь узгоджую не тільки з адміністрацією гімназії, але й керівниками шкіл та громадськістю сіл, через які пролягає даний маршрут.

   Спочатку велопробіги були просто однією з форм вшанування пам’яті про героїв війни, знайомства з історією рідного краю. Потім вони переросли у пошукову роботу, а згодом -  у щось значно більше, ніж збір інформації. Вони набули свого логічного та смислового завершення, ставши одним з найцікавіших, найулюбленіших і захоплюючих етапів роботи над проектами – однією з найдієвіших інноваційних технологій, які активно впроваджує в життя педагогічний колектив гімназії.

   Спочатку завдяки застосуванню технології особистісно-орієнтованого навчання та виховання у гурток «Гарт» йшли ті діти, хто хотів відтворити історію своєї родини. Таким чином у гімназійному Музеї бойової слави з’явилася робота Вербича Сергія «Історія села Дівочки: від прадідів до сьогодення» (педагогічний керівник – вчитель історії Кушніренко А.В.), в якій прослідкував історію свого родоводу, села, у якому він бере початок, в роки окупації німецько-фашистськими загарбниками та звільнення військами Червоної Армії. І у черняхівській родині Совсімових шанують традиції свого роду, бережуть про нього пам’ять, з покоління в покоління передають його історію. І тому онук Сергій Паламарчук описав долю свого славетного дідуся по материнській лінії Ахромєєва Я.І., в’язня концентраційного табору “Бухенвальд», який пройшов крізь труднощі війни, ув’язнення та післявоєнних часів відбудови.

   Далі ефективність роботи зросла завдяки підключенню інтерактивних технологій ( акції «Ветеран живе поруч», зустрічі з учасниками бойових дій на території інших держав, з випускниками гімназії-курсантами військових навчальних закладів тощо). Щоб популяризувати роботу гуртка, гартівці організовували різноманітні заходи для учнів початкової та середньої ланки, залучаючи дітей до активної участі у їх проведенні.

   І ось, нарешті, формування у членів гуртка компетентностей життєтворчості реалізується через застосування методу проектів, який є джерелом ініціативності, винахідливості, творчої фантазії вихованців, що допомагає учням з різними здібностями і задатками досягти своєї мети, довести свою унікальність. У тісній співпраці з вчителями історії, бібліотекарями, класними керівниками та при долученні батьків до пошукової роботи та узагальнення фактичного матеріалу в рамках проектної діяльності членів гуртка народжуються дослідницькі роботи, розвиваючи ціннісно-смислову, загальнокультурну, навчально-пізнавальну, інформаційну компетентності учнів засобами проектної технології, технології проблемного навчання, розвитку критичного мислення та педагогіки співробітництва.  Так, учениця Талько Ірина створила дослідницький проект «З попелу забуття» (керівник - вчитель історії Кушніренко А.В.), в якій описала останній бій десанта капітана  О.Творогова поблизу села Селянщина Черняхівського району.

   Заслуговує на увагу проект Павла Мазура «121 Рильсько-Київська орденів Суворова та Б.Хмельницького стрілецька дивізія» (керівник - вчитель історії Мазур Л.В.), в якому досліджено бойовий шлях даної дивізії на території нашого району.

   Баталова Катерина (керівник - вчитель історії Шевцова А.Ю. ) зібрала цікаві факти та курйози ІІ світової війни, зокрема торкнулася теми введення в обсяг окупаційних грошових знаків на окупованій німецькою армією частині території СРСР( України в тому числі ) в період Великої Вітчизняної війни. Баталова К. також передала на зберігання до гімназійного Музею бойової слави дві банкноти номіналом у 100 та 10 окупаційних карбованців, віддрукованих 10 березня 1942 року Центральним емісійним банком України в м. Рівне.

   Від індивідуальних проектів ми з гуртківцями перейшли до створення групових, до колективних творчих справ. Зібраний під час велопробігу матеріал систематизуємо, узагальнюємо - і він оживає у вигляді проектів, таких як «Десант капітана Творогова», «Наш земляк –Герой Радянського Союзу М.І.Бакалов», «Безсмертний подвиг Д.І. Плакидіна», які зайняли почесне місце у гімназійному Музеї бойової слави.

   Довгостроковим проектом є дослідження бойового шляху Героя Радянського Союзу Івана Степановича Саєнка, ім’я якого носить Черняхівська гімназія. Як результат проекту, зібрано матеріал про бойовий шлях І.С.Саєнка, його подвиг, створено експозицію у гімназійному Музеї бойової слави; лекторською групою розроблено екскурсію по Музею та до діарами останнього бою І.С.Саєнка, налагоджено та підтримується зв’язок з його родиною, щорічно проводяться уроки мужності до дня народження І.С.Саєнка ( 19 листопада) та екскурсії.

    Родина Саєнків – Іванових, яка мешкає на Хмельниччині, взяла участь у святкуванні 65-ї річниці Великої Перемоги у нашому містечку. За станом здоров’я дружина Івана Степановича – Марія Василівна - приїхати не змогла, але донька Ніна Іванівна з дітьми та онуками відвідали місце загибелі І.С.Саєнка в селі Піщанка. Членами лекторської групи гуртка та вчителем історії Кушніренком А.В. для гостей була проведена екскурсія по гімназійному Музею Бойової слави. Родина долучилася до покладання квітів до Пам’ятника скорботній матері – місця перепоховання останків І.С.Саєнка.  Гості були глибоко вражені тим, яка величезна пошукова робота була проведена і продовжує проводитися гуртківцями гімназії та на Черняхівщині загалом по збереженню пам’яті про Велику Вітчизняну війну, і написали листа до головного редактора місцевої газети «Нове життя» з проханням висловити у пресі подяку адміністрації нашого містечка, вчителям Черняхівської гімназії, жителям Черняхова за виховання молодого покоління на прикладах героїчного минулого нашого народу. З тих пір майже щороку приїздять Саєнки-Іванови до Черняхова на святкування Дня Перемоги. А 7 травня 2013 року вони взяли участь в урочистому відкритті гранітної меморіальної дошки І.С.Саєнку у нашій гімназії, яке було ініційовано членами гуртка при безпосередній участі адміністрації гімназії, підтримці Черняхівської районної державної адміністрації, районної ради, ради ветеранів та спонсорській допомозі голови правління Публічного акціонерного товариства «Головинський граніт» Горбаня Федора Івановича. В планах – зустрітися знову у навесні 2016 року на святкуванні 71 річниці Великої Перемоги. Щоразу  родина приїжджає з подарунками: особистими речами Івана Степановича, які турботливо зберігаються у гімназійному музеї, навіть спонсорували придбання учбового автомата Калашникова для проведення уроків захисту Вітчизни та занять гуртка. На жаль, немає коштів  в освіті на повноцінне функціонування тиру та військового містечка Черняхівської гімназії,  відсутня зброя для проведення занять зі стрільби, але завдяки спонсорській допомозі Черняхівського райвійськкомату та районному відділу УМВС учні все ж таки мають змогу практикуватися у стрільбі з пневматичної гвинтівки та малокаліберної гвинтівки.

   Події, які точаться на Сході України, стали справжнім випробуванням могутності і політичної зрілості для всієї нашої держави. Саме зараз поняття патріотизм переходить із категорії абстрактності в розряд конкретики. Воно розквітає вишиванками і жовто-блакитними прапорами, проливається гіркими сльозами на похоронах новітніх героїв, які поклали своє життя у боротьбі за незалежність та територіальну цілісність Батьківщини. Ця неоголошена війна стала тим лакмусовим папірцем, який дає оцінку кожному з нас, нашій національній свідомості, нашому патріотизму. А для педагогів це ще й перевірка якості їх роботи по вихованню підростаючого покоління. Тому нові події дають нові поштовхи для роботи гуртка. На сьогоднішній день батьки 16 учнів нашої гімназії захищають територіальну цілісність і єдність України на Сході. На лікуванні та реабілітації після тяжких поранень перебували мешканці нашого району Денис Пантус, , Юрій Чернюк, Богдан Сергійчук, Олександр Тарнавський, Олександр Корнійчук. На жаль, не повернулися додому Олександр Голяченко, Юрій Євпак, Роман Власюк, Віталій Рудий, Олександр Павлюк, Михайло Рибак. Вони обрали собі долю воїнів світла і загинули за нас. І це не просто високі слова: якби не такі герої, як вони, ворожий чобіт уже б топтав землі усієї України. Тому гуртківцями розпочато проект «Новітні герої», в ході реалізації якого вже починаючи з травня 2014 року активізувалася робота загону милосердя по збору коштів на лікування та реабілітацію воїнів, допомоги родинам загиблих героїв, підтримки продуктами харчування та необхідним одягом бійців 95-ї аеромобільної бригади та 30-ї бригади. Гуртківці взяли активну участь у благодійному концерті «Безстрашні воїни Вітчизни», який був організований Черняхівським районним будинком культури та благодійному концерті, ініційованому Молодіжним Рухом Черняхівщини. В гімназії пройшла виставка квітів «Україна-єдина країна», де були представлені квіткові композиції патріотичного змісту, неодноразові зустрічі з випускниками гімназії –учасниками АТО, концертна програма до Дня волонтера (5 грудня), збір солодощів, коштів на обмундирування для бійців, виготовлення маскувальних сіток. В планах роботи – висаджування Алеї пам’яті біля гімназії, благодійний концерт-акція для воїнів у Житомирському військовому госпіталі, велопробіг до селища Головине, де похований Віталій Рудий.

   У лютому 2015 року на зустріч з гуртківцями був запрошений випускник гімназії, учасник АТО Паламарчук Олександр. На зустріч прийшла і його мама, Людмила Миколаївна Совсімова-Паламарчук, волонтер, з подякою учнівському та педагогічному колективу гімназії за матеріальну та моральну підтримку бійців, адже теперішній час, як зазначила вона, - для людяності та милосердя, які ми повинні творити разом. Людмила Миколаївна пише вірші, один з яких прочитала учням на зустрічі та подарувала у гімназійний Музей Бойової слави:

 

 

                     Душу – Богові! Життя – Вітчизні! Честь – нікому!

 

              Воїнам Житомирської 95-ї аеромобільної бригади присвячується

 

Південний схід – і перші йдуть на штурм у «брониках» під град свинцю-снарядів.

У вир вогню, в пекельний гуркіт-шум десантники безстрашної бригади!

Хоробрі й мужні рвуться всі у бій, у спеку й зливу проганяють гада.

У «бетеерах» на передовій – десантники із нашої бригади !

Майори і полковники, й старшини на рівних із солдатом в бій ідуть.

Нехай щодня у пеклі, щогодини – вони своїх позицій не здадуть!

Покликання солдата й командира – плекати мир на матінці- землі.

Земля Житомирщини всіх їх відрядила, вони її зерниночки малі.

А ні ж бо, не зернинки: їхній хрест – Південний схід і скроні посивілі.

Не осоромлять голубий берет, бо честі ще ніколи не ганьбили.

В Донецьку і Луганську – там біда, в Слов’янську й Краматорську – чорне й біле.

Там найманець лихий з ПЗРКа чатує і шукає в небі цілей.

На вишці габатар і снайпери, їм не страшні сепаратисти-гади:

Могутньою бронею йдуть в прорив десантники із нашої бригади.

За небувалу мужність, силу дивну – уклін доземний і любов до них.

В своїх палких молитвах на колінах ми просимо, щоби жили сини.

Війна проклята рве у серці рани й патріотизм підносить до висот.

Душею й серцем із синами мами, і помислами з ними – весь народ

 

                                Людмила Миколаївна Совсімова-Паламарчук,  волонтер, 

                  мама десантника 2 батальйону 4 роти Олександра Паламарчука

 

   Цей подарунок став поштовхом для започаткування ще одного проекту  - спільно з літературною студією «Надія» (керівник Григорчук Н.А.) та мистецькою студією «Лілея» (керівник Скляр Л.М.) створити збірку віршів гімназистів-студійців, батьків учнів, вчителів, ілюстровану дитячими малюнками, який сподіваємось реалізувати вже найближчим часом. Головне у роботі з дітьми – бути небайдужим самому і виховувати небайдужість у дітях, адже світ вдосконалюється і суспільство рухається вперед небайдужими людьми. Отже, заняття гуртка повинні бути сплановані та побудовані таким чином, щоби пробудити в учнів цікавість. Алгоритм побудови занять повинен бути наступним: зацікавленість → здивування → захоплення → пізнання.

    Підсумовуючи все вищезазначене, можна дійти висновку, що для успішного формування учня-патріота, учня-громадянина на заняттях гуртків та клубів військово-патріотичного спрямування, потрібно вдосконалювати зміст їх роботи шляхом:

- урізноманітнення форм проведення занять гуртка в контексті діяльнісного підходу, надання переваги активним формам та методам ( диспути, круглі столи, походи, екскурсії, презентації, зустрічі, велопробіги тощо); застосування інноваційних технологій ( критичного мислення, соціально-проектної діяльності, ІКТ, технології колективного творчого навчання і виховання та інших);

- організації занять гуртка на засадах педагогіки співробітництва, коли учні відчувають себе не об’єктами, а активними учасниками навчально-виховного процесу; врахування побажань членів гуртка при плануванні роботи;

-співпраці керівника гуртка з вчителями-предметниками, класними керівниками;

- залучення до роботи гуртка батьків учнів, громадськості, військових структур та державних установ;

- висвітлення роботи гуртка у місцевій пресі з метою інформування населення, громадськості, популяризації роботи.

    Гаслом роботи гуртка «Гарт» Черняхівської гімназії стали слова видатного українського педагога В.Сухомлинського: «Без  будь - кого з нас Батьківщина може обійтися, але  будь-хто з нас без Батьківщини – ніщо» – істина, зміст і суть якої повинен усвідомити кожен гуртківець, гімназист як громадянин своєї країни.